La-ce-bunul lui Adrian Paunescu

Adrian Paunescu avea talentul de a potrivi cuvintele – atat si nimic mai mult. Evita insa cu incapatanare intrebarea pe care mi-o punea tata ori de cate ori deveneam patimasa: La ce bun? Nimic din ceea ce facem pe cont propriu nu este de sine-statator, la fel cum nu exista o miza unica, universala a faptelor fiecaruia dintre noi. Daca arta, sub orice forma a ei, rateaza la-ce-bunul, dezminte distanta estetica prin care frumosul intra in lume. Si in noi. Ori Adrian Paunescu, poetul, asa cum le place televiziunilor astazi sa il prezinte, a ratat ingrozitor frumosul. Sunt multe de spus despre moralul care nu a intrat in ecuatia parcursului lui literaro-politic. Nu stiu daca a fost o chestiune de alegere sau daca era atat de aservit nevoii de putere incat nu putea sa mearga altfel. Prima varianta ramane cea care l-ar salva partial. Cea de-a doua denota un complex al lui Dumnezeu cumplit de perfid. Neintamplator, eu pe cea dintai o privilegiez, fara sa cunosc prea multe dintre resorturile lui Adrian Paunescu.

Eu una optez, in orice intamplare, pentru minte/intelect. Sufletul, oricat de liric, sta sub semnul incertitudinii si al lipsei de loc, de aceea nu imi place sa judec lucrurile in acest registru. Indiferent unde il plaseaza unii sau altii, indiferent de la cine si cum imprumutam sufletul, raspunderea majora a binelui o poarta intelectul. Relatia este, prin urmare, tot timpul pe verticala. Nu ai cum sa te eschivezi de la angajamentul pe care l-ai luat – odata facuta promisiunea, ea te contine.

De aceea nu inteleg: cand a devenit Adrian Paunescu marele nostru poet?

Are versuri in care se ghiceste talentul, dar niciodata dus pana la capat, prabusit, innodat in virtutea artei. Pe cuvant! Poezii ca cele mai-sus amintite am auzit lecturate in serile de la Casa Pogor, unde scribi trecuti compuneau ad-hoc cate un catren pentru tinerele aspirante la poezie. Am mai vazut astfel de debordante versuri si unele ar fi putut sa fie scrise daca la-ce-bunul lor nu ar fi fost ingradit intre peretii unei pagane ceremonii antume.

Evident, moartea lui Adrian Paunescu nu putea fi ignorata de televiziuni. Vorba tatei insa, patima, patima, dar la ce bun? Nu este nimic rezonabil in reactiile publice de astazi. Deplangem in cor o mare valoare a neamului, din nevoia de a fi solidari in tanguire. Eu nu am vazut o astfel de coeziune colectiva altminteri decat in pierderi. Care sunt ale neamului, cuvant ce vine a substitui mai distanta tara, lipsita, se pare, de voluptatea legaturilor obligatorii, de sange si suflet.

Despre kairost
pentru ca alt nume decat καιρός/ kairos nu imi venea in intampinare, am adaugat un -t final, pentru a avea, astfel, existenta virtuala (Magda Gradinaru).

3 Responses to La-ce-bunul lui Adrian Paunescu

  1. George says:

    Cautam o judecata limpede si ingaduitoare asupra acestui eveniment nefericit si am gasit-o.

  2. Alexandru Mihail says:

    sper si ma rog sa nu apuc ziua sanctificarii sale.

  3. kairost says:

    George, cu moartea trebuie lasat singur sa se descurce si nicio critica nu ii poate veni in intampinare – de aici ingaduinta, ai mare dreptate. Ma obsedeaza insa limita, care pare cronic absenta din spatiul public si, de cele mai multe ori, si din cel individual.

    Alexandru, mi-e teama ca, neinvatand nimic din istorie, intalnindu-ne social doar in rupturi si vocatia tragediei, vom mai trai multe episoade de acest fel. Mi-e groaza de alte morti care vor veni si de „vocea neamului” care se va auzi. Deja am citit in presa o alaturare Eminescu – Nichita- Paunescu.

Lasă un răspuns

