Silogisme cu pasi mici – 1 decembrie

Sunt roman pentru ca m-am nascut in Romania. Sau pentru ca ai mei sunt romani. Si pentru ca romana este limba in care gandesc mai intai sentimentele. Pentru ca este istoria in care am invatat sa ma misc. Pentru ca bunicii mei se roaga romaneste, cuprinzandu-ne pe toti in ruga fara precautii. Sunt roman pentru ca orice altceva nu sunt. Si totusi. Imi trag identitatea de la tot ceee ce cade in afara romanismului. Eu nu sunt ca ei: gandesc limpede, nu uit prepozitiile si nici nu scuip seminte printre scoici sau la mall. Nu astept ca statul sa imi dea intalnire seara si nici nu ii cer sa puna ordine in viata si in iubirile mele. Nu vreau garantii financiare inainte de a face un copil. Pentru asta, trebuie sa ii gasesc o alta tara. Alta decat a voastra, in care, dintr-o eroare endemica, am venit pe lume. Si el ce va fi? Exista o gena a tarii care, vrand-nevrand, respira cu tine? Intr-o buna zi, se va intoarce in locul meu aici? Romanitatea nu are nicio legatura cu cetatenia. Are 32 de ani, o profesie liberala si niciun rest.

Sunt roman pentru ca, la mine, Craciunul tine trei zile. Si pentru ca, oricate concerte ar fi fost dupa, dupa fiecare iubire ratata ascult Maria Tanase. Si pentru ca pot citi absolut orice in alta limba, mai putin poezie. Ori poezia, nu-i asa?, este singura care nu vorbeste mintii, ci acelui ceva imprecis, in care isi gasesc loc grijile si temerile. Putem imparti intre noi o poezie, nu se pierde nimic. Cu proza lucrurile stau altfel. Nu poti face comert cu ceea ce tine de creier, dar poti vinde si cumpara sentimente. Daca eu te iubesc, ce imi dai in schimb? Sunt roman pentru ca de 1 decembrie ma infasor in sarbatoare si beau vin fiert cu scortisoara, piper si coji de portocala. Dupa revolutie, am baut si vin fiert cu bucati de mar rosu, dar nu era 1 decembrie, ci februarie. De ce as fi altceva? Esti ceea ce esti, nu e ca si cum ai putea sa te muti dintr-un certificat de nastere intr-altul. Am ajutor de somaj de cand cu criza, dar nu are nicio legatura cu cate am facut eu la viata mea. Pentru ca eu sunt roman, copiii mei sunt, si ei, romani. „Daca m-am gandit sa emigrez? – M-am gandit si eu, ca tot omul, ca ar fi bine daca as avea o masina mai scumpa, daca m-as duce in concediu 10, nu doua zile, dar la mare, frumos, in Eforie. Din ajutorul lor de somaj traiesti ca boierul, mergi si la restaurant, nu ca la noi.” Are 45 de ani, a devenit taximetrist in ultimele luni, de cand a fost disponibilizat. Legat de portiera din dreapta, zgariind ploaia, un drapel sta complice romanitatii. La parada nu se duce, e prea suparat. Si nu, nu doar din cauza ajutorului de somaj care nu-l reprezinta, pe el si valoarea de rigoare, ci pentru ca platim, din „banii nostri, ai tuturor” un arab la Ministerul Sanatatii. Nici aici, romanitatea nu are de-a face cu cetatenia.

In cazul primului personaj, cunoscut, vorba poetului, absolut din intamplare, timpul se conjuga la viitor. La cel de-al doilea, tara se moduleaza la trecut. La cel dintai, disocierea sta in locul identitatii. Pentru cel de-al doilea, senzualitatea traita colectiv, insiropata cu prune fierte, tine locul patriotismului. Pe cei doi ii uneste certificatul de nastere, care le da, in ciuda diferentelor de educatie, masura. Niciunul dintre ei nu isi judeca apartenenta nationala ca adulti, pentru ca altminteri, ar constata ca de cand au fost trecuti in registrul nasterilor, au primit si buletin, carte de alegator si, cel putin in cazul primului, pasaport.

Despre kairost
pentru ca alt nume decat καιρός/ kairos nu imi venea in intampinare, am adaugat un -t final, pentru a avea, astfel, existenta virtuala (Magda Gradinaru).

Lasă un răspuns

